Home Diashows Reisboekenshop Contact> Mijn HT

Laatste Nieuws

Problemen Jet Airways

17-04-2019
Dreiging van faillissement bij Jet Airways, annuleringen en of wijzigingen van vluchten

Noorwegen winter TreriksrÝysa groep

01-03-2018
Al weer een paar dagen onderweg. Wat genieten we van deze reis. Het gaat goed met ons.

Everest & Gokyo groep

29-10-2017
Dinsdag 17 oktober zijn we vertrokken vanuit Kathmandu voor onze 17 daagse tocht naar de Kalla Pathar 5545 mtr en Everest basecamp. Vanaf daar over de Cho La 5330 mtr naar Gokyo waar we aan het eind van de ochtend zijn aangekomen.  Tot nu toe he

Manaslu Groep

Nieuws: Putha Hiunchuli Expeditie nieuws

zaterdag 16 oktober 2010
Nieuws uit Nepal van expeditieleider Paul Boslooper

20 oktober Allemaal terug in Nederland, we kijken terug op een geslaagde expeditie. Klik hier voor de foto`s.

16 oktober We zijn in Kathmandu! Helaas moesten er 3 plunjebalen achterblijven in  Juphal vanwege overgewicht, waarschijnlijk komen deze morgen aan. Zongbu Sherpa is in Nepalgunj achtergebleven om de balen op te vangen.
We hadden veel geluk met het weer, er was bewolking maar geen wind. Eenmaal op weg naar Kathmandu verslechterde het weer, we kwamen hier aan in de regen.
Na de lunch naar het Ministerie voor de debriefing, al het papierwerk dat bij een expeditie hoort is nu afgehandeld. Morgenochtend komt de vertegenwoordiger van Miss Hawley langs zodat onze expeditie in de Himalaya kronieken wordt opgenomen.
Groeten uit een regenachtig Kathmandu.

15 okt Terug in Juphal. het vliegveldje waarvan we morgenochten naar Nepalganj en Kathmandu hopen te vliegen

13 oktober Na een lange wandeldag de tenten opgezet bij de brug naar de Tarap vallei.

12 oktober Terugblik op de topdag. In verband met het verschil in klimsnelheid vertrekken Dick en Simon om 01.00 uur en Virgie, Hans, Annemiek, Evert en Paul om 02.00 uur. Kaji gaat met de eersten mee. Zongbu met de tweede groep. Simon besluit op het allerlaatste moment om toch niet te gaan. Beide groepen vertrekken overigens te laat. Het aandoen van de stijgijzers etc duurt lang. Kaji en Dick zijn niet meer dan een paar lichtjes in de verte wanneer groep 2 op pad gaat. Het is koud en het waait een beetje. Al snel geeft Hans te kennen dat het niet gaat. Hij voelt zich niet ok. Zongbu begeleidt hem terug naar het kamp. Hogerop ziet ook Virgie het niet zitten. Zongbu gaat met haar mee terug. Net voordat het licht wordt, geeft Annemiek aan dat het wat haar betreft genoeg is. We zijn op bijna 6700 meter hoogte voor de laatste keer gaat Zongbu mee terug. Ik klim verder met Evert. Inmiddels schijnt de zon en kunnen we goed zien hoe ver we van de top zijn. De sneeuw condities zijn beroerd. Onder een harde toplaag waar je telkens doorheen zakt zit poedersneeuw. Op 7000 meter is Evert tevreden. Daar zit je op de graat en kijk je neer op het laagland van Nepal. Op de topgraat rond de 7200 meter haal ik Dick en Kaji in. De top zelf is dan nog niet zichtbaar. De laatste hoogtemeters vergen het uiterste van je wilskracht: Ik heb 100 redenen om op te geven. Het is 12.46 uur wannneer ik op de top sta. Dick en Kaji volgen een kwartier later. De klim duurde ruim 11 uur. Ik bel met Nederland om het succes te delen. Rond 16.45 uur zijn we terug in kamp 3. Een prachtige, maar zware dag!

11 oktober Dick wordt door een helikopter opgehaald. Hij maakte zich zorgen over zijn bevroren neus en vingertoppen die hij tijdens de beklimming had opgelopen. De
overige expeditie leden zijn okay en vermaken zich prima. De sfeer is uitstekend.

9 okt We zijn terug in het basiskamp. Het is inmiddels uitgegroeid tot een dorpje door de vele expedities. Onze expeditie zit erop, een apart gevoel.

8 okt Veilig terug in Kamp 3. Dick zit er helemaal doorheen. Volgens zijn vrouw hersteld hij snel. Het was bikkelen, vele valse summits.

8 okt Vanmorgen om 09.10 Nederlandse tijd werden we gebeld vanaf de top van de Putha Hiunchuli (7246m) door expeditieleider Paul Boslooper, dat hij samen met Dick Valk en Kaji Sherpa de top heeft bereikt. Gefeliciteerd namens HT Wandelreizen voor deze geweldige prestatie. Wordt vervolgd!

7 okt Het is middernacht en het waait niet hard, maar windstil is het ook niet. Ik dwing mezelf om nog wat te drinken. Simon, Dick en Kaji zijn klaar voor vertrek. Wij gaan over een uurtje.

7 okt Simon en Dick moeten de laatste hoogtemeters naar kamp 3 nog afleggen. De rest zit al in de tent en smelt sneeuw om aan de nodige liters water te komen. Het is na een winderige nacht wederom een stralende dag. Boven de kam van de Churen Himal lijkt de top van de Dhaulagiri zichtbaar. Dank voor alle support smsjes! Vanmiddag valt de beslissing of we vannacht om 0100 of om 0400 vertrekken afhankelijk van de wind

6 okt Na een volledig windstille nacht scheen de zon al om 06.30 uur op de tent. Samen met de sherpa’s kamp 3 ingericht op 6375 meter. Rond het middaguur overvallen door een sneeuwbui. Terug in het kamp scheen de zon weer. We komen de dag door met eten en drinken: koppen thee, cashew noten, chocolade en crackers. Voor de topdag van overmorgen hebben we bussen pringles en mueslirepen.
Indien dit weerbeeld aanhoudt vertrekken we ’s nachts met windstil weer en zijn dan voor de eerste buien weer terug in kamp 2.

Ken je iemand uit de groep? Dan kun je een support SMS sturen via www.iridium.com. Ga naar Send a satellite message, vul achter 8816 het volgende nummer in 31548142.

5 okt Net voor het donker aangekomen in kamp 2 na een dag met alle weersomstandigheden. Nu is het gelukkig windstil. Er wordt sneeuw gesmolten voor het avondeten.

4 okt Vandaag samen met Kaji en Zongbu, 5 tenten, het vaste touw en de bamboestokken die als tentharingen dienen naar kamp 2 op 6114 meter hoogte gebracht. Een prachtige en zware tocht over de steeds steilere gletsjer. De sneeuwcondities eerst perfect hard, hogerop zak je door de toplaag heen. De weersomstandigheden werkten ook niet mee. We begonnen in de brandende zon. Boven het kamp hagelde het en tijdens de afdaling kwamen we in onweer terecht. Zingende ijshamers en meer. Er is een paar centimeter sneeuw gevallen. De wereld ziet er anders uit. Tijdens de klim trouwens fantastisch uitzicht over de bergen van Dolpo. Morgen allemaal naar kamp 2!

3 okt Aangekomen in kamp 1 ABC. Een kale steenwoestijn op de morenen. Vlak onder het begin van de klim. De zon gaat onder en het is koud.

2 okt  Kaji. Zongbu, Lakpa en Dipak zijn terug. Easy trail 4 hours up, 2 hours down. Our camp is at 5450 altitude. Morgen gaan wij het zelf doen

2 okt De sherpa`s zijn met 4 lasten onderweg naar kamp 1 op 5450 m hoogte. Dat kamp wordt ons advanced base camp. Het ABC. Morgen gaan we daar zelf ook naar toe en blijven daar 2 nachten. De Sherpa`s kunnen dan kamp 2 opbouwen. Afhankelijk van het weer is vrijdag of zaterdag onze topdag. Vandaag is er veel bewolking en wind rond de top. Nu beklimming echt gaat beginnen stijgt ook de spanning. De inhoud van de rugzak wordt bekeken en bekeken. Wat moet echt mee en wat kan achterblijven?

1 okt We zijn in het basiskamp!. Eindelijk is onze berg zichtbaar. We zijn allemaal onder de
indruk van het formaat. Groot en hoog. Voor het eerst sinds dagen zijn er een paar wolkjes aan de hemel. Iedereen voelt  zich redelijk tot goed. Morgen een rust & acclimatisatie dag.

30 sept 4711 meter hoog is het German camp ( Dat kan geen toeval zijn) waar onze tenten
in de brandende zonstaan. De vallei is prachtig. Onze berg is nog steeds niet in zicht. Morgen steken we de laatste bergkam over en komen dan in het basecamp. Hopen dat het mooi weer blijft.
29 sept  We staan op Alm Panzi op 4465 meter hoogte!. Vanochtend met onze 16 Yaks vertrokken voor een klim van 1500 m. Het wordt een crucilae nacht. Hoogte aanpassing. Iedereen liep vandaag prima. Wel heeft de Liason Officer opgegeven. Tijd voor thee

28 sept We zijn nog niet weg uit Kakkot. Het dorpscomite had nog een dag nodig om te beslissen over de prijs en wie de Yaks mag leveren. Vandaag zijn al wel onze spullen gewogen. Net geen
800 kilo. Een Yak draagt 40 kg. Morgenochtend gaan we nu zeker vertrekken.

27 sept  De Oostenrijkse groep die we eerder in Juphal zagen zijn vanmiddag hier aangekomen.
Deze 6 gaan ook voor de Putha Hiunchuli

27 sept  Rustdag in Kakkot. Vanochtend een wandeling gemaakt. Vanmiddag de spullen herverdeeld voor het transport naar het basiskamp

26 sept We kamperen tussen de stupa``s op het schoolplein van Kakkotgaon. Morgen houden we een rustdag en worden de Yaks geregeld.

25 sept De tenten staan en na deze zonnige dag regent het een beetje. Morgen naar Kakkotgaon

25 sept We lunchen bij de afslag richting Dolpo en wachten op onze paarden die een hoge route nemen. Vandaag schijnt de zon uitbundig

24 sept Aangekomen in Tarakot waar onze tenten al klaar stonden. De Nepali staf is hier gisteren aangekomen na 10 dagen trekking gearriveerd. Vandaag is het mooi weer. In totaal zijn we met 23 personen: 2 gidsen, 4 keukenstaf, 6 porters, 1 LO Officer en 3 paardemannen plus 14 paarden!

23 sept. Onze slaapmatjes liggen op de grond van de Blue Sheep Inn in Dunai.
Het is heerlijk om op trek te zijn. Zo eten in het Lumbini Restaurant

23 sept. De spanning stijgt. De motor van de Heli draaide al, maar de vlucht werd toch uitgesteld. We hebben nog de hele dag de tijd.
Goed nieuws!. We zijn in Juphal. Net na het versturen van het vorige bericht konden we instappen. De zon schijnt. Het is hier mooi.

22 sept. Ineens zijn we in Surkhet. Juphal hebben we vandaag niet gehaald vanwege de uitzonderlijke langdurige monsoen zijn  er de afgelopen week geen vluchten mogelijk geweest. We hebben daarom gekozen voor de helikopter. Een duur , maar zeker alternatief.
Morgenochtend vliegen we!

22 sept. Vroeg in de ochtend is het in Nepalganj nog net uit te houden. We wachten op onze vlucht naar Juphal.

20 sept. Vanochtend bij het Ministerie van Toerisme geweest voor de expeditie briefing. Bijna alle inkopen zijn gedaan, we genieten nog van de warmte van Kathmandu. Morgen vliegen we naar Nepalganj in het zuiden van Nepal.

« Terug naar het nieuwsoverzicht
WANDELVAKANTIES, TREKTOCHTEN EN EXPEDITIES
HT Wandelreizen | Ten Have 13 | 7983 KD Wapse | tel. 0522-241146 | email: info@htwandelreizen.nl

Website door Zaphyrion SitemapPrivacyverklaring
htwandelreizen.nl maakt gebruik van cookies. Met cookies wordt de website persoonlijker en gebruiksvriendelijker.Akkoord