Home Diashows Reisboekenshop Contact> Mijn HT

Laatste Nieuws

Problemen Jet Airways

17-04-2019
Dreiging van faillissement bij Jet Airways, annuleringen en of wijzigingen van vluchten

Noorwegen winter TreriksrÝysa groep

01-03-2018
Al weer een paar dagen onderweg. Wat genieten we van deze reis. Het gaat goed met ons.

Everest & Gokyo groep

29-10-2017
Dinsdag 17 oktober zijn we vertrokken vanuit Kathmandu voor onze 17 daagse tocht naar de Kalla Pathar 5545 mtr en Everest basecamp. Vanaf daar over de Cho La 5330 mtr naar Gokyo waar we aan het eind van de ochtend zijn aangekomen.  Tot nu toe he

Manaslu Groep

22-10-2017
Groeten uit Bhimtang. Iedereeen veilig over de Larkya Pass over

Mera Peak

20-10-2017
Op de Top van de Mera Peak

Nieuws: Nieuws uit Centraal AziŽ

maandag 26 augustus 2013
Berichten van Maaike Braat, reisbegeleidster van de Centraal Azië groep.

Centraal Azië, een impressie van onze reis:

Kirgizië: plof, `home- stays` (badhuisjes met houtgestookt warm water,bolletjes geitenkaas zo hard als steen (maar erg lekker), verse yoghurt enmelk recht van de koe, groene valleien, imponerende Aksu, WC tent met Airwick (`smell of fresh mountains`)

Tajikistan: azuurblauwe meertjes, sneeuw en witte toppen, Vintage tenten,dansend de (puin en gruis) hellingen af, gedroogde amandelen, stroperigzoete portwijnen vodka, dikbil schapen, mannen in kamerjassen, Opel Astrastations en bergen keien!

Uzbekistan: een explosie van veertiende eeuws mozaïek, een orgie van versfruit, gouden tanden plus een glimlach van oor tot oor, plastic ooievaarsin eeuwen oude moerbeibomen, katoenplantages, bergen meloenen en een nachttrein rechtstreeks uit een Agatha Christie film!

16 augustus
Tajikistan: azuurblauwe meertjes en dennenbossen ingeruild voor enmaanlandschap van stenen en hangende gletsjers.

14 augustus
Fan gebergte, Tadjikistan: na een steile klim azuurblauwe meertjes (zwemmen!) en een imponerende beijsde Mirali.

12 augustus
Bahoristan, Tadjikistan: onze reis begon met een wat chaotische aankomst in Oezbekistan. Geheel in Oostblok traditie zijn er namelijk ettelijke ambtelijke hindernissen te nemen alvorens je het land in mag, alleen is het niet duidelijk wat de verschillende loketten van je verwachten. Dat de ambtenaren enkel Oezbeeks spreken helpt daar niet bij. Bijdragen aan een unieke ervaring doet het echter wel.
Na een stoffige rit waarbij we Tadjikistan even in en snel weer uit gereden zijn (dwz zo snel als de grensprocedures toelaten), kwamen we aan in Uzgarish; Kirgizië. Startpunt van onze eerste trek. Daar had onze kok de maaltijd al klaar en stak de lodge eigenaar het vuur aan in zijn `hamam` (een schuurtje met een enorme ketel water, er onder vuur en er in een schepje waarmee je warm water over jezelf heen kan gieten) zodat we het stof van de reis van ons konden afwassen. Na een goede nacht slaap sloegen we de volgende ochtend het laden van de ezels en paarden gade en gingen we op pad.
Kirgizië is een prachtig afwisselend land met kloven zoals je die in Noord India tegenkomt. Het volgende moment opent deze zich en loop je een pas op met een desolaat Tibetaans karakter om vervolgens aan de andere kant tegen een granietwand aan te kijken zoals ik die uit Pakistan ken. Daartussenin groene valleien met Kosh (herdershutjes) waar je bolletjes schapenkaas (tandenbrekers), verse melk en yoghurt krijgt aangeboden. En (ook niet onbelangrijk) een aangenaam klimaat waarbij de enige regen na het opzetten van de tent of `s nachts viel.
Kortom we hebben het goed gehad. Na de zesdaagse trek in Kirgizië zijn we teruggereden naar Tadjikistan voor onze volgende trek in het Fan-gebergte. Daarvoor brengen we echter anderhalve dag door in het Bahoriston resort aan het Kayrakumskoye meer. Ook al zo een prachtig relikwie uit de Sovjet tijd: combinatie van sanatorium en sporters dorp dus bevolkt door rijke Tadzjieken met over gewicht en andere kwaaltjes en  hordes jonge mannen uit een of ander nationaal team. En aangezien er niet zoveel anders te doen is dan in de zon zitten en mensen kijken, doen we dat met overgave ...
Morgen weer de bergen in!

10 augustus
Terug in Uzgarish na prachtige trek. Iedereen de hamam in en vanavond plof en ... Morgen naar Tadjikistan.

9 augustus
De dag gestart met verse yoghurt van de kosh. Daarna dagtocht naar Aksu gletsjer, nu genieten van zon & rust.

8 augustus
Diepe kloven, granietwanden, weidse passen, groene valleien, adelaars en vanochtend getrakteerd op verse melk!

5 augustus
Gisteren in de mini hamam van het stof van de reis van ons afgespoeld.
Vandaag eerste prachtige trekdag. Groet Maaike

« Terug naar het nieuwsoverzicht
WANDELVAKANTIES, TREKTOCHTEN EN EXPEDITIES
HT Wandelreizen | Ten Have 13 | 7983 KD Wapse | tel. 0522-241146 | email: info@htwandelreizen.nl

Website door Zaphyrion SitemapPrivacyverklaring
htwandelreizen.nl maakt gebruik van cookies. Met cookies wordt de website persoonlijker en gebruiksvriendelijker.Akkoord