Home Diashows Reisboekenshop Contact> Mijn HT

Deze pagina afdrukken Individuele wandelreis Engeland | the North Pennine Way
Van dag tot dag

Een opmerking vooraf

Het gaat hier om een avontuurlijke reis. Er zijn diverse factoren die onderweg onze reisplannen kunnen beïnvloeden, hoe goed de reis ook is voorbereid. Onderstaande reisbeschrijving geeft de hoofdlijnen van de reis weer.

dag 1 op eigen gelegenheid naar Alston

Vlucht naar Newcastle met bijvoorbeeld KLM. Met de metro naar Newcastle station en met de trein richting Glasgow, uitstappen: Haydon Bridge. Stukje lopen en dan met de schoolbus van Wright Bros naar Alston (dit is een schoolbus die in de weekenden niet rijdt. Wil je op zaterdag vertrekken dan reis je naar Brampton richting Carlisle per trein en van daar naar Alston met de bus)
Het hotel of de B&B is voor je gereserveerd door HT.

dag 2 Alston naar Greenhead 7 uur lopen

Wanneer je deze hele etappe volgens de exacte route van de Pennine Way zou lopen dan is dat ongeveer 28 km. Voor een eerste dag vrij veel, voor velen teveel. Daarom zijn er een paar mogelijkheden. Je kunt je het eerste stukje naar Slaggyford, ongeveer 6 km laten wegbrengen door de hoteleigenaar of een taxi of je kunt voor een paar kilometer het treintje nemen.
De volgende “besparingsmogelijkheid” is de directe route over het voormalige treinspoor van de South Tyne Railway, dat bespaart ook wel een kilometer of 5. In Slaggyford is inderdaad geen overnachtingsplek te vinden dus je moet wel in 1 keer van Alston naar Greenhead lopen. Wij hebben het alsvolgt gedaan en we bevelen dat ook aan: het eerste stukje per vervoer, met hoteleigenaar, treintje of taxi. Dan over de track van de South Tyne Railway tot en met de grote brug en verder langs het water tot iets voorbij het kasteel Featherstone. Daarna linksaf omhoog naar Kellah. Bij Green Rigg kruis je de Pennine Way en je kunt die verder vervolgen over het natte hoogland tot aan Greenhead. Dat maakt de totale lengte van de route ongeveer 18 km en heel afwisselend.
De eerste kilometers loop je over een gravelpad met bomen aan de zijkant en met een mooi uitzicht op de rivier de South Tyne. De brede strook grasland langs de rivier geeft ruimte voor boerderijen, koeien en schapen. Als het regent of geregend heeft is de rivier woest. Het is begin mei al aardig groen en vooral mooi zijn de geelbloeiende bremstruiken. Het is ongeveer 6 km naar de grote spoorbrug over de Tyne. Deze brug is gebouwd in 1852 en de hoogte t.o.v. de rivier is ongeveer 40 meter. Het is een mooie en indrukwekkende stenen brug met een flink aantal bogen. Dan volg je het pad aan de andere kant van het water. Je komt langs een gebouwtje dat doet denken aan een concentratiekamp en volgens een bord met een verklarende tekst is dat ooit ook het geval geweest. In de oorlogsjaren hebben hier Duitse officieren gevangen gezeten. Iets verderop loop je langs het schilderachtige en robuuste kasteel van Featherstone. Er schijnt een oude armlastige heer te wonen, geen rijkdom dus, wel schilderachtig. Dan over de voetbrug weer terug naar de westelijke over en direct daarna een steil klimmetje uit het dal. De aanwijsbordjes geven Kellah, een boerderij met B&B, aan als doel 1,5 km verderop. Bij de boerderij moet je een paar honderd meter een weggetje volgen en dan kruis je de Pennine Way, die je nu verder gaat volgen. Dat is best een hele klus want eenmaal op de moorlanden is er geen pad te bekennen en ook geen richtingbordjes. Grofweg is het recht omhoog en een beetje rechts aanhouden tot aan een muurtje/hek. Die dan naar rechts toe volgen. In natte omstandigheden kun je in de praktijk niet kunnen ontkomen aan natte voeten omdat je soms tot over je enkels in het water zakt. Dit zijn de zwaarste kilometers van vandaag, ongeveer 4 kilometer over de hooggelegen moors. Je komt aan het eind dan uit bij huisjes en bewoning in de buurt van Greenhead dat laag in de vallei ligt. In of in de directe omgeving van dit kleine dorpje overnacht je in een hotelletje of B&B.

dag 3 Greenhead naar Steel Rigg en overnachting in de buurt (Once Brewed/Twice Brewed etc.), 4-5 uur lopen

Vrij snel na het begin van de wandeling passer je het Roman Museum. Dat geeft een heel mooi overzicht over de Romeinse aanwezigheid in Engeland en meer uitvoerig hier bij de Hadrians Wall: 3-D film, animaties, indeling van het leger…enz., de moeite waard!
Je pakt de route weer op en je wandelt door de Walltown quarry, de plaats waar tot voor kort nog steen werd gewonnen. Daarna loopt de route voortdurend langs de overblijfselen van de muur. Op een enkel klein stukje na is Hadrian’s Wall goed bewaard gebleven en als zodanig ook goed herkenbaar. Hij is op dit punt van de route precies aangelegd om zo effectief mogelijk te zijn: bovenop de kliffen van het dolorietplateau. Het pad golft ook behoorlijk op en neer en we zien “milecastles” en turrets. Steeds, zowel naar het noorden als naar het zuiden schitterende uitzichten. Zonovergoten boerderijen met donkere luchten contrasteren spectaculair.

dag 4 Steel Rigg naar Bellingham, 8 uur lopen

Een fantastische maar lange dag. Eerste 1½ uur nog langs de Muur dan over een boerenveld met koeien en schapen. Dat is hier en daar vrij drassig en je moet met behulpvan de gps goed je richting in de gaten houden. Hier wordt het land steeds leger en je begint te begrijpen waarom de Romeinen het ook niet verder wilden bezetten: het is leeg en wild en er is niks te halen. Mooie boerderij op een ongelooflijke locatie met uitzicht op het meer en de kliffen waarop de Muur is gebouwd. Dan volgt een stuk breed en verhard pad door het naaldwoud. Het middendeel van deze dag wandelen is een eenzaam en verlaten stuk over grassig moorland, hier en daar ook pollen en nat maar een hele mooie sfeer. Het gaan is moeizaam maar betoverend. Dan weer stukken afwisselend bos en open land. Bij Lady Hill kom je weer iets meer in de bewoonde wereld met verspreid liggende boerderijen. Het landschap gaat nu meer golven en we maken meer hoogtemeters omhoog en omlaag. Na de laatste heuvel, die met de hoge radiozendmast, zie je beneden in het dal Bellingham (uitspreken Bellingjam) al liggen en dan is het nog een klein uurtje naar een heerlijke warme douche.

dag 5 Bellingham to Byrness 7 uur lopen

Bij de bank moet je rechtsaf van de hoofdstraat af, dan een beetje linksaf omhoog aanhouden. Wanneer je het dorp uit bent zie je de pijl van de Pennine Way: linksaf het boerenland in. Van boerenland naar wild grasland en heidevelden. Licht glooiend terrein, nergens steil maar soms nogal zompig. Ergens staat een boerderij, die zo uit de Middeleeuwen zou kunnen stammen: dikke muren, kleine raampjes met mooie grote bomen eromheen. Vandaar loopt het pad over een uitgestrekt onbewoond heideveld. Je moet ook hier je richting goed in de gaten houden want het pad is niet altijd even duidelijk! Onder gunstige omstandigheden is het een prettige wandeling maar het kan hier ook spoken met regen en harde wind en dan is het wel even bikkelen. De route loopt nu steeds verder omhoog en de uitzichten worden almaar weidser. Na een kleine afdaling volgt weer een stijging langs de bosrand. Het pad buigt om het bos heen en de ondergrond wordt nu moerassig: je kunt je voeten hier niet droog houden. Na een uurtje door dit vervelende terrein te hebben gebanjerd stuit je opeens op een ‘forrestry road”, die je de laatste kilometers naar Byrness volgt. Vlak voor het piepkleine dorpje sla je het pad in door het bos en langs het heldere riviertje. Als je bij de weg komt ben je bij de accommodatie: het Byrness hotel waar de gastheer en gastvrouw zich hebben toegelegd op het ontvangen van wandelaars en fietsers. Het is hier heerlijk binnenkomen met een biertje of een kop thee in een dikke fauteuil bij de open haard. Je bevindt je hier in de laatste buitenpost vlak voor de grens met Schotland.

dag 6 Byrness to Trows 7 uur lopen

De grens tussen Engeland en Schotland wordt hier gevormd door een keten hoge gras- en heideheuvels met hoogtes tussen de 500 en 800 meter. De afstand tot de volgende bewoonde plaats is ongeveer 43 km, voor een doorsnee wandelaar in dit terrein te lang. Deze etappe kun je opsplitsen in tweeën door ongeveer halverwege naar een weg te lopen zodat je daar kunt worden opgehaald door een taxi. Dat kan vanuit Byrness, waar je dan voor een 2e overnachting terugkeert of je kunt alvast verder gebracht worden naar Yetholm zodat je daar dan 2 overnachtingen hebt. De volgende dag laat je je dan weer afzetten op het punt waar je gisteren werd opgehaald. Zo kun je toch de hele route op een redelijk rustige manier afmaken.
Vanuit Byrness beklim je eerst de Byrness Hill. Door het gemengde bos loop je geleidelijk omhoog naar de top, die dan boven de bomen ligt. De komende 2 dagen zal je op de route verder geen bomen tegenkomen. Vervolgens slingert het pad zich over de kammen van de bergen, precies op de grens met Schotland naar het noorden. Na ongeveer 10 km (= op de helft van de route van vandaag) is er een hut waar je onder slechte omstandigheden kunt schuilen om te rusten en te lunchen. De uitzichten worden vanaf nu steeds mooier vooral als er van die mooie ruige wolken boven hangen. Bij Windy Gyle (de naam spreekt voor zich) een top van ongeveer 600 meter hoog, sla je rechtsaf de vallei in en ongeveer 45 minuten later ben je bij de weg waar de jeep op je wacht.

dag 7 (Byrness-) Trows to Yetholm 6,5 uur (1,5 uur extra voor de top van de Cheviot)

Na het (zo je wil) Engelse ontbijt word je weer afgezet waar je gisteren eindigde. Nu is het eerst bergop om weer op de route te komen. Vandaag staat het hoogste punt op het programma of je nu wel naar de top gaat of niet.. Weer volg je de kammen van de Pennines, links Schotland, rechts Engeland. Gelukkig is het pad gedeeltelijk voorzien van grote platte stenen die het gaan aanzienlijk makkelijker maken. Ergens bovenop heb je de mogelijkheid naar het hoogste punt te wandelen, dat heen en terug zo’n 1,5 uur in beslag neemt. Het is eigenlijk een enorm soort vlakte waar je overheen struint omdat de toppen van de bergen hier afgeplat zijn. Het hoogteverschil is ongeveer 100 meter dus in de praktijk maakt het qua uitzicht en landschap niet veel uit, dus alleen voor de “die-hards”.
De afdaling brengt je weer bij een schuilhut en dan volgt nog een klimmetje naar een topje die luistert naar de naam: the Schill. Vanaf hier begint de definitieve afdaling naar de Schotse laaglanden. Het pad wordt steeds makkelijker en het is heerlijk uitlopen naar het eind van de Pennine Way in het dorpje Kirk Yetholm. Als er plaats is in het Border Hotel verblijf je daar anders in een B&B in de buurt of in Yetholm Town dat 1 km verderop ligt.

dag 8: Yetholm- Edinburgh, terugvlucht naar Amsterdam met bijvoorbeeld KLM

Je reist op eigen gelegenheid en kosten naar Edinburgh

Bus naar Kelso
Bus naar Edinburgh
Totale reisduur ongeveer 3 uur, totale kosten ongeveer 18 BP.

Bus Airlink naar vliegveld 3,5 pond (20 minuten vanaf Waverley station)
Vlucht Edinburgh naar Amsterdam met bijv. KLM

Bookmark and Share
WANDELVAKANTIES, TREKTOCHTEN EN EXPEDITIES
HT Wandelreizen | Ten Have 13 | 7983 KD Wapse | tel. 0522-241146 | email: info@htwandelreizen.nl

Website door Zaphyrion SitemapPrivacyverklaring
htwandelreizen.nl maakt gebruik van cookies. Met cookies wordt de website persoonlijker en gebruiksvriendelijker.Akkoord