Home Diashows Reisboekenshop Contact> Mijn HT
Vragen? Bel ons op 0522 241146

Deze pagina afdrukken Wandelreis MongoliŽ | Gobi Altai expeditie
Van dag tot dag

Onderstaande beschrijving is gebaseerd op de mogelijkheid om naar Bulgan te vliegen. Sinds 2015 kan dat niet meer en we moeten of naar Khovd vliegen of naar Altai. We zijn met de lokale gids in gesprek hoe de reis het beste aan te passen zonder de essentie aan te tasten. Dus de onderstaande reisbeschrijving zal nog worden aangepast.

Deze reis voert ons door de drie westelijke provincies van Mongolië: Gobi-Altai, Khovd en Bayan Olgiï. Vooral van het zuidelijke gedeelte van deze provincies is nog nauwelijks iets bekend en dus is dit bij uitstek HT-country! Wat deze reis zo bijzonder maakt, is dat we - niet gebonden aan strakke schema’s - de vrijheid hebben om ver van de uitlopers van de westerse wereld als moderne nomaden een ruimtereis te maken door het uitspansel dat Mongolië heet. Het landschap is vrijwel altijd boeiend en kleurrijk en regelmatig enerverend en de gastvrijheid van rondtrekkende nomaden en gerbewoners is hartverwarmend. Mochten we ooit nog het geluk hebben een sneeuwluipaard in levende lijve te zien dan is de kans daarop tijdens deze reis zeker aanwezig. Zowel in het gebied bij de Mönkh Hayrhan als in het Khökh Serkh Strictly Protected Area zijn gebieden waar dit illustere dier wordt beschermd. Tijdens de treks wordt de bagage gedragen door lastdieren: paarden of kamelen of zelfs delen met de jeep!

Een opmerking vooraf

Het gaat hier om een avontuurlijke en experimentele reis. Er zijn diverse factoren die onderweg onze reisplannen kunnen beïnvloeden, hoe goed de reis ook is voorbereid. Onderstaande reisbeschrijving geeft de hoofdlijnen van de reis weer. De reisleiding kan zich echter genoodzaakt zien om tijdens de reis verschuivingen in het geplande programma aan te brengen.

dag 1 en 2 Amsterdam - Ulaan Baatar

Vertrek uit Amsterdam via Istanboel of Moskou naar Ulaan Baatar de hoofdstad van Mongolië. Op dag 2 komen we daar aan. We worden opgehaald door onze Mongoolse agent die ons naar het hotel brengt. In de middag is er tijd om Ulaan Baatar alvast wat te verkennen.

dag 3 Ulaan Baatar

Vandaag en morgen is er tijd om bezienswaardigheden in Ulaan Baatar te bezoeken. Eerst brengen we een bezoek aan het Gandan Klooster, het grootste en beroemdste nog in gebruik zijnde klooster van Mongolië. Hier zien we misschien Boeddhistische Lama’s bidden en kunnen we ook het zeer grote gouden Boeddha beeld van Megjid Janraisig zien. Daarna kan een keuze gemaakt worden tussen een bezoek aan het Nationaal museum van de Mongoolse geschiedenis of het Natuurhistorisch museum. Met onze gids kunnen we bespreken of we die dag nog andere bezienswaardigheden willen zien of dat we dat uitstellen tot na de reis door Mongolië. Als de groep daarvoor kiest kan voor de avond een tafel gereserveerd worden in het restaurant `Nomad`s City` waar we tijdens het diner kunnen genieten van `Throat singing`. Deze keelzang is een van de meest mysterieuze kunsten in Mongolië. Een heel moeilijke manier van zingen die alleen door Mongolen wordt beheerst.

dag 4 Vlucht van Ulaan Baatar naar Bulgan, Hovd of Altaj

Vlucht van UB naar één van de stadjes van het westen, 1000 tot ongeveer 1300 km aan de rand van de Gobi woestijn. Hovd is vrij groot en het meest ontwikkeld. Van daar is het ongeveer 400 km naar Bulgan, de uitvalsbasis voor deze reis.
Altaj ligt in een vlakte en het is een klein en slaperig stadje ook ongeveer 400 km van Bulgan.
Alle stadjes hebben een oud sovjet centrum met verveloze vervallen betonblokkige flats, een rechthoekig plein met oude en grauwe huizen, een leuke markt en stoffige niet bestraatte achterstraatjes met houten huisjes en gers (ronde vilten tenten). Hier moet je even tijd nemen om te beseffen waar je werkelijk bent op de wereld en we zullen in het stadje wat rondwandelen en in de primitieve winkeltjes een kijkje nemen. We ontmoeten hier de chauffeurs, de kok en de helpers die ons op deze reis zullen begeleiden. Ons vervoermiddel is een zogenaamde furgon: Russisch 4WD-busjes die hoog op de wielen staan. We kamperen niet ver van het stadje op een idyllisch plekje aan de rivier.

dag 5 en 6 Tijd nodig voor vervoer naar het begin van de trek

De mongoolse crew is vanuit Ulaan Baatar naar het stadje gereden waar we naar toe vliegen. We rijden vervolgens over slechte wegen naar Bulgan. Hier zullen zij inkopen moeten doen voor de eerste trek in de Monch Khairkhan. De deelnemers kunnen deze dag een uitgebreider bezoek brengen aan het stadje of een wandeling maken vanuit het kamp.

dag 7 en 8 Op weg naar de Monch Khairkhan en een reservedag

Van Bulgan naar het begin van de trek is een mooie tocht door volstrekt onherbergzaam gebied waar we vanwege de slechte toestand van de weg regelmatig niet meer dan 10 km per uur vooruitkomen. Geen nood: we kiezen ervoor om onderweg een aantal keren uit te stappen en delen van deze route gewoon te gaan lopen. Aan het begin is dit een heel groen gebied en delen van de route lopen parallel aan een rivier, die we diverse keren door moeten steken met de furgons. Onderweg zoeken we een mooie kampplaats bij de rivier.
We hebben hier bewust ruimte gelaten in het programma zodat we in alle vrijheid kunnen inspelen op onverwachte ontmoetingen of eventuele logistieke problemen. Het inhuren van pakpaarden  kan vertraging opleveren. Of de vlucht aan het einde van de tocht in Zuidwest Mongolië vertrekt een dag eerder enz..

dag 9 t/m dag 15 zevendaagse trek in MŲnkh Hayrhan

Een aantal routes zijn op vorige tochten al uitgeprobeerd. We gaan de mogelijkheden in dit gebied weer verder verkennen.  De paardenmannen zijn niet gewend aan het soort treks dat wij maken en er zal heel wat overlegd worden over de te volgen route. Maar het begin- en eindpunt zijn duidelijk. Het kan voorkomen dat we op een mooie plek een kamp opslaan en van daaruit een of meerdere wandeltochten maken die wat betreft landschap zeer van elkaar kunnen verschillen. In dit gebied ligt een 4363 hoge top. Mönkh Hayrhan is een keten met een imposante ijskap en tijdens de trek draaien we om het hoogste deel heen, daar waar de grootste dynamiek zit. We steken in van de zuidzijde een pas over en komen dan in een lang dal. De winternederzettingen in de dalen zijn nu veelal verlaten en nomaden zetten hun gers op hogerop nabij de bergweiden. Af en toe zien we ook een nomadenfamilie ‘on the move’ met hun hele hebben en houden opgetast op een paar kamelen en andere lastdieren. Tegenwoordig gebeurt dat laatste ook steeds meer per vrachtwagen. Rechts rijst het gebergte massief omhoog en bij voldoende tijd maken we ook in het begin van de trek een tocht richting ijskap.  Het is een wilde uithoek: in 2007 kwamen we een oude jager tegen die in zijn leven 600 wolven (!) had neergeschoten en naar zijn zeggen ook twee sneeuwluipaarden, al was dat laatste al weer even geleden. We draaien tot slot om de noordzijde van dit deel van het massief heen en maken een pittige afdaling (klauterwerk, geen klimervaring vereist) over een ruige puinhelling naar een mooi gletsjermeer. Na een lange tocht via een canyonachtig dal belanden we uiteindelijk weer in de ‘bewoonde wereld’, een plek waar in de zomer altijd wel gers staan. Een markant rotsblok van enorme proporties is op de bodem van het dal beland en is nu een gewijde plek voor de gerbewoners. Er zijn hier vele meren. Terugblikkend vanaf onze kampplek zien we bij wijze van nagerecht enorme gletsjers van de bergketen afdruipen: een schitterend gezicht! Onze gids van 2007 heeft twee jaar daarvoor hier vlakbij een sneeuwluipaard gezien, die een schaap probeerde te verschalken. Als er nog dagen over zijn kunnen we een deel van de route naar de tweede trek lopen i.p.v. per jeep. Je ervaart dan een compleet ander landschap, ongelooflijk mooi, met een grote variatie aan kleuren.

dag 16 Op weg naar het volgende gebergte

Een lange hobbelrit van ruim een dag brengt ons naar het startpunt van de volgende trek. De ijskap achter ons blijft nog lang zichtbaar maar wordt kleiner en kleiner. Midden in het berglandschap staat opeens een ‘balbal’ een Turkse grafsteen uit de 6e tot 8e eeuw waarschijnlijk ter ere van een gevallen krijger. Even later passeren we een zoutmeer. Bij een hoge pas loopt een band van grillige rotsformaties in een lange lijn door het landschap. We passeren een armoedige nederzetting waar Kazakken wonen: we hebben een culturele grens overschreden. In dit deel van West-Mongolië bestaat de meerderheid van de bevolking uit Kazakken met een moslimachtergrond. De Kazak-gers zijn iets anders dan elders – vaak wat ruimer en kleurrijker van binnen alleen in deze arme nederzetting even niet – en in meer beboste streken verderop in de dalen zien we veelal lage houten huizen met licht opbollende daken. Vanaf hier worden de jeepsporen regelmatig gebruikt met vele kuilen als gevolg. ’s Middags bereiken we Bulgan in de provincie Bayan Olgiï, een kleine plaats met een eenvoudige moskee, waar we gaan herprovianderen. Diezelfde dag vervolgen we onze route naar het noorden langs de Bulgan rivier. Aan de oostkant zien we een tijdlang mooi gevormde en kleurrijke rotsformaties. Deze route is weer wat beter begaanbaar. Deluun bereiken we de volgende ochtend en is weer een klein provincieplaatsje. Een tiental kilometers verderop start de laatste trek.

dag 17 t/m 20 trek door de KhŲkh Serkh bergen

Deze trek voert ons door de Khökh Serkh bergketen in Hukh Serkh Nuruu National Park. Het is niet alleen ontworpen om de habitat te beschermen van de wilde schapen, ibexen en sneeuwluipaarden, maar bevat ook de belangrijke waterbronnen van meren en rivieren die de Grote Meren Laagte voeden. Omdat het zo afgelegen ligt zijn er in 2006 slechts negen jagers en “special interest” toeristen geweest om het park te verkennen. (ter vergelijking: het Terelj NP vlakbij UB had er 4000). Als lastdier hebben we in principe bactrische kamelen, wellicht aangevuld met pakpaarden. We klimmen geleidelijk omhoog en hebben al snel uitzicht op het dal beneden en verder naar het westen de bergketen met besneeuwde toppen aan de grens met China. We maken kamp op 3000 meter. De volgende ochtend vroeg op om de klim te maken naar de besneeuwde top op 4019 meter. De tocht is inspannend – stevige gras- en puinhellingen en het laatste stuk over de ijskap – maar de route is bekend en dit is naar verwachting voor iedere deelnemer goed te doen. We worden – bij helder weer – beloond met prachtige uitzichten alle kanten op. Ons kamp is nog slechts een klein stipje in de verte beneden. We maken cross country een lange afdaling aan de oostkant, terwijl de lastdieren een flinke omweg maken via een pad over een meer noordelijk gelegen pas. Niet ver van de eerste gers maken we kamp aan een rivier. De dag erna kunnen we ’s ochtends in principe eerst rustig aandoen en een bezoek brengen aan de gers, voor we weer doorgaan. We volgen de rest van de tocht een rivier die via invoegende zijstromen steeds breder en dieper wordt. Vele keren moeten we een oversteek maken, in het begin eerst stenen springend of via een doorwading. Later wordt de stroming te sterk (in juni) en brengen paarden ons naar de overkant. Gaandeweg komt er steeds meer kleur en structuur in het gebergte. We komen nu regelmatig groepjes gers tegen, weer kleiner dan aan de oostkant, want na de bergtop hebben we het gebied van de Kazakken achter ons gelaten. Hier wonen voornamelijk Khalkh (ruim 85% van de Mongolen heeft een Khalkh achtergrond). Alle werk gebeurt buiten en de kans is groot dat we al lopend van alles tegen komen: een kind wordt gevlooid, een geit geslacht, een hele kudde schapen geschoren en een paard krijgt een nieuw hoefbeslag. In 2007 zagen we ook een schaap waarvan de vetlap bij z’n achterste de voorafgaande nacht vergaand was afgevreten door een wolf. Gaandeweg wordt het ook groener en plaatselijk ook drassiger wat blijkt uit de wilgen die verschijnen, een enkele hoge populier en talloze waterminnende vogels: ooievaars, kraanvogels, reigers, een soort aalscholver enz.; en ook zwaluwen en diverse roofvogels. Ons laatste kamp is een Tourist Camp niet ver van Khovd City. Voor het eerst tijdens onze tocht in Zuidwest Mongolië kunnen we weer douchen!

dag 21 Khovd

Khovd City is de hoofdplaats van West Mongolië, telt ongeveer 35.000 inwoners, ligt op een hoogte van 1400 meter en heeft een prettige uitstraling.

dag 22 Khovd - UB

Waarschijnlijk is er ’s ochtends nog wel wat tijd om deze Khovd verder te verkennen. De binnenlandse vlucht naar UB duurt ongeveer 2,5 uur (soms met een Antonov) en heeft mogelijk een tussenlanding halverwege in Tosontsengel, Uliastai of Bulgan. Het is denkbaar dat we al een dag eerder vliegen naar UB; daar is dan met de totaalplanning natuurlijk rekening mee gehouden.

dag 23 en 24 UB en reservedag

Dagen ter afsluiting in UB en een mogelijkheid om eventuele vertragingen op te vangen. Vrije besteding in Ulaan Baatar. De grote zwarte markt, het communistische monument of een wandeling buiten de stad behoren allemaal tot de mogelijkheden.

dag 25UB - Amsterdam

We vliegen via Istanboel of Moskou weer terug naar Amsterdam.

Bookmark and Share
WANDELVAKANTIES, TREKTOCHTEN EN EXPEDITIES
HT Wandelreizen | Ten Have 13 | 7983 KD Wapse | tel. 0522-241146 | email: info@htwandelreizen.nl

Website door Zaphyrion SitemapPrivacyverklaring
htwandelreizen.nl maakt gebruik van cookies. Met cookies wordt de website persoonlijker en gebruiksvriendelijker.Akkoord