Snel naar:
Reisboekenshop
boeken & kaarten:
Vergelijkbare reizen:
Tell a friend
Expeditie
Nepal | Mera Peak | 6466 meter
Van dag tot dag
Opzet van de expeditie
Ten zuiden van de hoge toppen van de Kumbu, met de Mount Everest, Lothse, Nuptse, Cho Oyu en Ama Dablam als de bekendste, ligt het Hinku gebied waar Mera Himal deel van uit maakt. Het gebied ligt net buiten het Sagarmatha National Park en het Makalu Barun National Park en wordt in het westen en noorden van de Kumbu gescheiden door de enorme gletsjers van de Kussum Kangguru, de Thamserku, en de Kang Taiga. Mera Himal is voor een groot deel bedekt met gletsjers en heeft drie toppen. Mera South (6065 meter), Mera Central (6480 meter) en Mera North (6495 meter). Mera Central is ons doel op deze tocht. Het is echter ook mogelijk om na de beklimming van de Mera La (5415 meter) af te dalen naar een lager kamp en daar de terugkomst van de deelnemers die wel een toppoging willen wagen, af te wachten.
Onze aanlooproute begint in Lukla en vandaar trekken we door de prachtige Hinkuvallei naar ons kamp voor de beklimming van de Mera Peak. Het panorama vanaf de bijna 6500m hoge top is adembenemend: Mount Everest, Lhotse Makalu, Cho Oyu, Kangchenjunga verschijnen aan de horizon. Een plezierige wandeling brengt ons terug naar het vliegveldje van Lukla, vanwaar we weer terugvliegen naar Kathmandu.
Ondanks dat de er de laatste jaren op de diverse vaste campsites een aantal hutjes zijn bijgebouwd zijn we toch geheel op ons zelf aangewezen en wordt het landschap waar we door trekken met de dag ruiger. Landschappelijk gezien is er veel afwisseling. Van subtropisch oerbos met baardmossen, afgewisseld door rijstvelden en graanakkertjes, rond de dorpen aan het begin van de trek, tot de woeste wereld van rots, sneeuw en ijs hoog in de Hinku vallei waar de rivier zijn oorsprong vind in de vele gletsjers van o.a. het Mera massief.
Een opmerking vooraf
Het gaat hier om een avontuurlijke reis. Er zijn diverse factoren die onderweg onze reisplannen kunnen beïnvloeden, hoe goed de reis ook is voorbereid. Onderstaande reisbeschrijving geeft de hoofdlijnen van de reis weer. De reisleiding kan zich echter genoodzaakt zien om tijdens de reis verschuivingen in het geplande programma aan te brengen.
Dag 1 en 2 Amsterdam-Kathmandu
Deze dagen zijn gereserveerd voor een vlucht naar Kathmandu. Verschillende vluchtmogelijkheden vind je onder vliegtickets.
Dag 3 Kathmandu, bus naar Ramechhap
Kathmandu is de legendarische hoofdstad van het koninkrijk Nepal. Het ligt vrij centraal in Nepal in een vallei op ongeveer 1200 meter hoogte.
Nog geen 60 jaar geleden was Kathmandu niet bereikbaar over de weg en de toenmalige koning Mahendra liet zijn Rolls Royce aan de grens helemaal demonteren en op de ruggen van dragers naar Kathmandu brengen. Daar werd de wagen weer in elkaar gezet om door de koning gebruikt te kunnen worden voor ritjes in de stad. Ook in Kathmandu staat de ontwikkeling niet stil. Veel mensen komen naar de stad om er een betere toekomst te zoeken. In vrij korte tijd is het inwoneraantal omhooggeschoten tot rond de 1 miljoen.
Wat je direct opvalt als je van het vliegveld naar de stad rijdt is de chaos: geiten en schapen lopen op straat, men schijnt zowel links als rechts te rijden; er zijn fietsers, fietsrickshaws, scooter en motorrijders, taxi`s, vrachtwagens en scheef op de wielen staande bussen. De meeste voertuigen zijn ouder dan 15 jaar en uit sommige komen vervaarlijke zwarte roetwolken die beslist onaangenaam zijn als je er net achter rijdt. Bij het inhalen wordt niet gelet op de middenstreep (als die er al is) en met ware doodsverachting zwiept men net voor de aanrijding weer terug op de eigen rijstrook. Gevaarlijk is het overigens nauwelijks want bij nader onderzoek wordt er in Kathmandu niet harder gereden dan 40 kilometer per uur, vaak langzamer, alleen het lijkt in deze drukte wel hard. Veel gebouwen zijn vervallen, maar er wordt ook veel nieuw gebouwd. De vrouwen dragen meest een saree (lange omslagdoek) en het duurt even voordat je alles wat zich aan geuren aanbiedt op een rijtje hebt: wierook, uitlaatgassen, mest, benzine, bloemen, zweet en rottend afval zijn het meest voorkomende. Kortom: een pandemonium aan indrukken dat je in eerste instantie (als je nog nooit buiten Westers gebied bent geweest) een cultuurshock kan bezorgen.
Sinds najaar 2019 worden er eigenlijk geen vluchten meer uitgevoerd van Kathmandu naar Lukla (grote spelbreker is mist / slecht weer), maar ga je eerst met de bus van Kathmandu in ong 5 uur naar Ramechhap. Hier overnacht je en de volgende ochtend vlieg je naar Lukla. Op de terugweg vlieg je ook naar Ramechhap en ga je terug naar Kathmandu.
Mocht het wel weer mogelijk worden om direct van/naar Lukla te vliegen vanuit Kathmandu, dan zullen we samen met onze agent naar de omboekmogelijkheden kijken. Idealiter laten we iedereen direct van/naar Lukla vliegen, maar het risico dat je vertraging oploopt is wezenlijk. Bij de start van de tocht is dat vervelend want je loopt direct achter de feiten aan. Op de terugweg kan het ronduit funest zijn in verband met mogelijk missen van de intercontinentale retourvlucht. Dus om de logistiek van de trektocht maximaal te kunnen garanderen, is de prijs die je betaalt dat je tweemaal een oncomfortabele busrit voor lief moet nemen (welke ten koste gaat van een halve dag Kathmandu).
Dag 4 vlucht Lukla – kamp in Puyan
Een korte maar spectaculaire vlucht en je staat ineens midden tussen de bergen In Lukla maak je kennis met de Nepali staf (gidsen, kookploeg en dragers) die ons hier, met alle benodigde spullen voor de komende weken, staan op te wachten. Nadat alle bagage is gechecked en verdeeld dalen we af naar Surke. Het pad is soms steil en de helling is zuidgericht dus warm. Het grootste deel van het hier ooit aanwezige bos is weg, dus is er weinig beschutting. We lunchen aan de rivier (1 ½ uur, 2270m). Na de lunch klimmen we steil over een goed pad. De helling is nu een noordhelling en daardoor minder fel beschenen door de zon en het bos geeft wat beschutting. Daarna komen we aan op het hoogste punt (2800m). Hierna volgt het bekende “some up, more down” naar Puyan. Vooral het laatste half uur zien we veel mooie rododendrons en hier en daar reuzen-magnolia’s. (Totaal 5 uur, 2725m)
Dag 5 Puyan - Pangkongma (2850 meter)
Het is overdag warm, dus we staan extra vroeg op (05.30 uur) om de ochtend etappe zoveel mogelijk van de koele ochtend te profiteren. Dit is vooral goed omdat we vanuit Puyan flink gaan klimmen. Na eerst een klein uurtje rustig zijn begonnen komen we bij de ‘afslag’: links naar Pangkongma (2800m). Nu gaan we over een weinig belopen steil pad omhoog en moeten we ons goed op het klimmen concentreren. Na ruim een uur zijn we boven bij een kharka-achtige vlakke plek met een hutje en een aantal koeien (2975m). Na het pasje dalen we af door schitterend bos met volop rododendrons en magnolia’s naar High Bupsa, waar we lunchen (3½ uur, 2600m). Na de lunch passeren we al dalend twee riviertjes en twee bergkammen. Het laagste punt bereiken we bij het derde riviertje met houten bruggetje (ongeveer 1 uur, 2375m). Vanaf hier klimmen we in een lange ruk naar Pangkongma (Panggom), waarbij het laatste uur het pad steeds wisselend steil en dan weer vlak is (3 uur, 2850m).
Dag 6 Pangkongma - Nyungsang (2870m)
Het wordt een korte dag vandaag, dus er is ruimschoots tijd om het klooster van Pangkongma te bezoeken. Niet dat er veel monnikken zullen zijn, maar van de plek waarop het klooster is gebouwd straalt een serene rust uit.
Een smal bospad leidt ons terug naar het hoofdpad dat we volgen tot op de Pangkongma La (3150m). Vanaf het pad, een eindje voorbij de pas is er in de verte prachtig zicht op de nog altijd onbeklommen zuidwand van de Mera Peak. Ook de Central Summit, ons doel, is duidelijk te herkennen. Het pad daalt, soms steil tot Sibuche en na het laagste punt (2820m) klimmen we weer naar een beboste helling. Door het ‘open’ bos wandelen we naar Nyungsang, de kampplaats voor vandaag. Vlak voor de kampplek is een beekje met ‘badkuip’, dus in de middag tijd om het zweet van het lichaam te wassen. (totaal 4 uur, 2870m)
Dag 7 Nyungsang - Ztrwa Khola (3100m)
We beginnen met een forse, steile klim tot een verlaten hut die we na 1,5 uur bereiken, waarna het pad nog een half uur doorstijgt tot 3300m. Dan volgt een glibberige afdaling door het vochtige bemoste oerbos met reusachtige rododendrons en enkele door de bliksem getroffen oudere woudreuzen. Na 3,5 uur is er pauze bij de Tamba Khola op 2800m. Na de lunch gaat het wisselend steil omhoog en omlaag via de in 2009-2011 aangelegde Pasang Lhamu Trail. Het pad is aangelegd om de meer dan 4500m hoge passen in de oorspronkelijke routes te vermijden en zo de kans op hoogteziekte te verminderen. Tenslotte bereiken we na 3 uur de Ztrwa Khola. Bij deze bergrivier zullen we overnachten op een zeer ‘matige’ kampplek, maar niet nadat we de rivier eerst via een provisorische boomstambrug zijn overgestoken. (totaal 7 uur, 3100m)
Dag 8 Ztrwa Khola - Khote (3700m)
We stijgen flink door het uitdunnende bos, met af en toe vergezichten over de besneeuwde toppen, tot aan Takthok, dat we na 3,5 uur op 3600m bereiken voor de lunch. Daarna daalt het pad tot aan de Hinku Khola, welke we stroomopwaarts volgen. Zo’n 2,5 uur na de lunch bereiken we Khote op de bodem van de vallei, dus alle vergezichten zijn ‘verdwenen’. In Khote overnachten we. (totaal 6 uur, 3700m)
Dag 9 Khote – Tangnag 5 uur (4315 meter)
Na gisteren volgt een makkelijke dag. Het is helaas triest te moeten constateren dat door de GLOF (Glacier Lake Outburst Flood) van het voormalige Sabai Tsho (meer boven Tangnag) er niets meer over is van het pad over de westelijke over van de Hinku Khola. We lopen dan ook ongeveer twee uur over de stenen en rotsblokken door de rivierbedding. Eerst hebben we zicht op de Mera Peak zuid-wand (NO) en later zien we ook Kusum Kanguru en de Kyalshang, toppen van ruim 6000m hoogte. Op circa 3840m verlaten we de rivierbedding en lopen eindelijk over de mooie west-oever. Een half uurtje later gaan we lunchen op een verlaten Kharka (3 uur, 3900m).
In de middag blijven we de west-oever volgen, waarbij we merken dat het pad hier en daar is weggeslagen. Na 2 uur komt Tangnag in zicht en zien we tevens de enorme damdoorbraak rechtsboven Tangnag. We kamperen tussen een paar lodges en zien pal oost van ons de weg naar de Mera La, die zelf net uit zicht blijft (2 uur, 4300m).
Dag 10 Tangnag, rustdag met acclimatisatietocht (4315m)
Een dag om ons voor te bereiden op de beklimming. Voor wie zich goed voelt is er daarna nog de mogelijkheid om een stuk langs de oostelijke flank van de Kusum Kang Guru (6369 meter)omhoog te klimmen. Op deze flank is op ruim 5000 meter een plateau met uitzicht over de vallei. Wie het iets lager wil houden kan een kijkje gaan nemen richting Dig Kharka het Sabal Thso meer en de Sabal gletsjer bewonderen die aan de noordkant in het meer uitkomt. ’s Middags zullen we uitgebreid de uitrusting aan de orde laten komen en alvast eens oefenen met het lopen aan het touw.
Dag 11 Tangnag – Khare (4930 meter)
Het wordt nu steeds ruiger om ons heen. Langs de zijdelingse morenen van de Dig gletsjer lopen we richting Khare waar we op ±5000 meter het basiskamp inrichten. De weersomstandigheden, sneeuwcondities en de fysieke gesteldheid van de individuele deelnemers spelen vanaf nu een zeer grote rol. Hier zullen we dan ook definitief beslissen over de logistieke en technische aanpak van de volgende drie dagen. Eén ding is zeker, de nachten zullen koud zijn en door de hoogte en de spanning voor de klim zullen we waarschijnlijk niet al te goed slapen. (Totaal 4 uur, 4950m)
Dag 12 Khare acclimatiseren en oefenen (4930m)
Khare is het uitgangspunt voor de beklimming van de Mera Peak. Dit is de laatste plek met lodges, voornamelijk voor de dragers, en tentplaatsen op terrassen naast de hutten. We kunnen binnen eten en de dragers zijn goed beschermd. Wanneer wij hogerop op de berg aan het klimmen zijn zullen zij elke dag hier naar toe terugkeren. ’s Morgens gaan we verder met uitgebreide oefeningen met de uitrusting, met het aan touw gaan en aan een vast touw omhoog en omlaag prusiken. Wie zin heeft kan in de middag nog een uitstapje maken naar hogerop.
Dag 13 Khare - Mera La Camp (5400 meter)
Vandaag gaan we over de gletsjer naar Mera La camp. Dit ligt aan de oostelijke kant van de pas op 5344 meter. Het eerste stuk is wat steil en indien nodig leggen we hier een vast touw aan. Het grootste deel van de tocht over de gletsjer is echter licht glooiend. De campsite ligt bij een klein meertje en is rotsachtig en klein. Als er al een aantal tenten staan zullen we misschien iets verder de vallei in moeten waar wat meer plaats is.
De porters brengen alleen de noodzakelijke voorraden en materialen voor de klim omhoog en gaan dan terug naar Khare BC. (Totaal 5/6 uur, 5400m)
Dag 14 Mera La Camp - High Camp (5845 meter)
Onze porters komen weer omhoog en brengen al ons materiaal naar High camp, ons hoogtekamp op 5800 meter. We gaan +/- 450 meter omhoog tot aan het eind van de rotsen die de scheiding vormen tussen de Mera gletsjer en de Naulekh gletsjer. Er is niet al te veel plaats dus het wordt weer passen en meten. . Het panorama is een festival van zeven en achtduizenders zoals: Kanchenjunga, Chamlang, Makalu, Baruntse, Lothse, Cho Oyu en natuurlijk de Everest. Deze plaats wordt niet voor niets beschouwd als één van de mooiste uitkijkpunten van Nepal. Eventueel maken we kamp op de gletsjer en dat betekent graven en hakken en dat is knap inspannend op deze hoogte en opnieuw een zeer koude nacht. (Totaal 5 uur, 5800m)
Dag 15 Reservedag High Camp (5845 meter)
Dag 16 Beklimming Mera Peak (6455 meter) en afdaling naar het basiskamp Khare
Vandaag is de dag die al een tijdje ons denken beheerst. De dag van de waarheid. Wie komen er op de top? In het donker van de nacht staan we op en maken ons klaar voor de beklimming. Het wordt een lange tocht over dit ijzige landschap. De helling is niet erg steil (het laatste en steilste stuk onder de top is ± 50 graden) en er zijn niet veel spleten. Ondanks de technisch niet hoge moeilijkheidsgraad kost elke meter op deze hoogte heel veel inspanning. Een beetje wind kan daarbij al voor zeer lage temperaturen zorgen zodat we alert moeten zijn op bevriezingen. Al deze ongemakken zijn echter snel vergeten als we de top bereiken en zeker als we na de lange afdaling in het basiskamp van ons succes verslag kunnen doen. (Totaal 10-12 uur, 4900m)
Dag 17 Khare - Khote (3700m)
We gaan van Khare rechtstreeks terug naar Khote en het zal ons niet al te zwaar vallen om dit stuk in één dag te doen. We zijn goed geacclimatiseerd en het gaat bijna constant omlaag. We kunnen onze verhalen kwijt aan de groepen die nog omhoog gaan en zij zullen gretig naar onze bevindingen en adviezen luisteren. (Totaal 6 uur, 3700m)
Dag 18 Khote - Tuli Kharka (4350m)
We gaan het ons nu bekende steile pad omhoog door het bos tot we de weiden van Tuli Kharka bereiken. We zullen het vandaag rustig aandoen want morgen wachten ons weer een steile klim en een steile afdaling. (Totaal 6 uur, 4350m)
Dag 19 Tuli Kharka - Lukla (2700m)
Vandaag wordt het nog één keer heftig. Eerst de steile klim naar de Zatrwa La, dan op en neer naar een tweede pas voor de afdaling naar Chutanga. Het eerste gedeelte na deze tweede pas is steil en ligt eigenlijk altijd in de schaduw. Als er een pak sneeuw ligt kan het behoorlijk lastig zijn. Waarschijnlijk zal het touw hier weer goede diensten bewijzen. We ervaren dat afdalen zwaar kan zijn, maar het vooruitzicht op de lekkernijen, cola en de appeltaart in Lukla maken alles weer goed. Het is nu nog een paar uur omlaag door het bos. Een mooie wandeling als afsluiting van onze tocht. De rest van de dag kunnen in de zon liggen of op een terrasje zitten. We zullen weer moeten wennen aan de drukte, de winkeltjes en de vele toeristen.
Dag 20 Reservedag (2700m)
Dag 21 Lukla-Ramechhap, bus Kathmandu
Het wachten op deze vliegtuigjes is altijd een wat nerveuze bezigheid. Het is nooit zeker of het weer goed blijft of dat er toch weer meer wachtenden voor ons zijn. Uiteindelijk is het dan zover. We zitten in het 19-persoons vliegtuigje en stuiteren de steile startbaan af. Spectaculair! De Twinotters vliegen af en aan.
We vliegen naar Ramechhap waar de bus ons opwacht en weer terugbrengt naar Kathmandu, waar de drukte na drie weken in de bergen, ons rauw op het dak valt. Mocht je om een of andere reden niet met de reguliere vlucht kunnen vertrekken dan kunnen we alsnog een helikopter inschakelen. De meerkosten voor deze operatie wordt over de deelnemers verdeeld.
Dag 22 Kathmandu
Douchen, souvenirs kopen, genieten van een biertje op één van de vele terrasjes in de stad, even naar huis bellen om vast verhaal te doen, e-mailen in één van de cybercafé’s, stoere verhalen vertellen aan degenen die net zijn aangekomen, nog even naar die tempel die we nog niet gezien hadden of luieren op het dak van het hotel. Alles is mogelijk. Kathmandu bruist en wij ook na deze fantastische tocht.
Dag 23 en 24 Kathmandu - Amsterdam
We nemen afscheid van onze Nepalese vrienden en dit prachtige land. Nog even een heksenketel op het vliegveld maar daarna vliegen we, een prachtige ervaring rijker terug naar Amsterdam.