Home Diashows Reisboekenshop Contact> Mijn HT

Deze pagina afdrukken Wandelreis Nepal | Inner Dolpo: Rara Lake & Phoksumdo
Van dag tot dag

Algemeen

Ten noorden van de Dhaulagiri-Churen Himal-Kanjiroba Himal ketens bevindt zich een stuk Nepal dat grenst aan Tibet. Het ligt op grote hoogte en het is eigenlijk een voorzetting van de Tibetaanse hoogvlakte binnen Nepal. Zowel landschappelijk als qua taal, qua mensen en hun cultureel-religieuze achtergrond is het één met Tibet, tenminste het Tibet van voor de Chinese bezetting. Deze tocht is door HT-groepen al verschillende keren gelopen, steeds met een iets andere route.  Ook de doorsteek tussen de Mugu vallei en het eerste dorpje in Inner Dolpo: Pho is ons nu goed bekend. Dat betekent niet dat het nu een eenvoudige onderneming is: zowel qua logistiek als wat betreft moeilijkheidsgraad van de route is het heel uitdagend.

Bij deze tocht vliegen we van Kathmandu via het in de Terai gelegen Nepalgunj naar het vliegveld Talche dat vlak onder het Rara Meer ligt.

Opzet van de reis
Dolpo ligt in de regenschaduw noordwestelijk van de Dhaulagiri-keten. Het landschap is woestijnachtig, kleurig, de passen tussen de verschillende valleien zijn 5000 meter of hoger. Het is daardoor een geïsoleerd gebied en zeer dunbevolkt. De bevolking is overwegend Tibetaans.
Bij deze Rara naar Inner Dolpo tocht dringen we langer en verder in het Tibetaanse cultuurgebied door, daarom is het nodig om zowel in- als uit te vliegen.
De tocht is door de lengte, de hoge passen en vaak koude overnachtingen van het zwaarste niet-technische niveau. Voor onderweg moeten tenten, keukenuitrusting, voedsel en brandstof worden meegenomen. Deze trek heeft daardoor het karakter van een expeditie met, wel afhankelijk van de groepsgrootte, meerdere gidsen, een kookploeg en dragers. Het midden stuk van de route kan niet met paarden worden gedaan.

Een opmerking vooraf
Het gaat hier om een avontuurlijke reis. Er zijn diverse factoren die onderweg onze reisplannen kunnen beïnvloeden, hoe goed de reis ook is voorbereid. Onderstaande reisbeschrijving geeft de hoofdlijnen van de reis weer. De reisleiding kan zich genoodzaakt zien om tijdens de reis verschuivingen in het geplande programma aan te brengen.

dag 1 en 2 Amsterdam-Kathmandu
Deze dagen zijn gereserveerd voor een vlucht van Amsterdam naar Kathmandu. Verschillende vluchtmogelijkheden vind je onder het kopje vliegtickets.   In Kathmandu slapen we in een goed hotel op een rustige plek in Thamel.

dag 3 Kathmandu verblijf
Aan het begin van de reis heb je tijd vrij te besteden in Kathmandu en omsteken. Ook aan het einde van de reis verblijven we in Kathmandu.

dag 4 Kathmandu - Nepalganj
Langs de Himalayatoppen vliegen we in de loop van de dag in een klein uur naar het 400 km westelijker in de Terai gelegen Nepalganj. Deze stad ligt dicht bij de grens met India en het is er warm. Morgen vliegen we door naar het vliegveldje Talche, dat spectaculair is aangelegd langs de helling van de berg.

dag 5 Nepalgunj-Talche Airport 2650 m, lopen naar Gamghadi kampplaats, 3-5 uur, 1800 m
Het is altijd spannend op het vliegveldje van Nepalgunj: of het weer goed genoeg is om te vliegen, of er voldoende toestellen zijn etc. Binnenlands in Nepal wordt er namelijk “op zicht” gevlogen en niet met instrumenten. Soms is het ’s morgens vroeg nog te bewolkt of te heiïg, soms blijkt het zicht in Talche nog niet goed genoeg. Normaal gesproken vlieg je in de ochtend in ongeveer 40 minuten naar Talche. Als het helder is, is dit een grandioze ervaring. Je kijkt door de cockpit heen naar de toppen van de Kanjiroba Himal en andere witte pieken. Er volgt dan een spectaculaire landing op de onverharde airstrip van Talche. Daar worden we opgewacht door de gidsen, de kok en de keukenjongens en de dragers (of paarden/paardenmannen) die al voorheen hiernaar toe zijn gereisd. We dalen af naar de vallei en onderweg passeren we het hoofddorp uit dit gebied: Gamghadi.  Het is een vrij grote plaats met veel winkeltjes en het ligt op een brede bergkam. Beneden aan de rivier maken we kamp of we lopen nog iets verder om in een klein dorpje in een primitieve lodge te kunnen overnachten. Als je meteen na de landing op Talche wil omlopen om het mooie Rara Meer te zien dan ben je ongeveer 2 uur langer onderweg (350 meter omhoog en omlaag).

dag 6 Gamghadi – kloosterkamp, 2100m, 7 uur lopen
We volgen de loop van de rivier de Mugu Khola stroomopwaarts. Daarbij is het nu eens dalen en dan weer wat omhoog langs de wanden en oevers van de rivier. Prachtige bossen wisselen af met dorpjes en landerijen. Tegen de hellingen liggen arme en primitieve dorpen. De mensen kijken ons een beetje vreemd aan. De vrouwen halen hout voor het vuur om op te koken en we zijn hier duidelijk in hindoegebied gezien de kledij en de sieraden van de vrouwen. Ergens in de middag passeren we een paar chörten of stupa’s waaruit blijkt dat we in boeddhistisch gebied zijn aangekomen. We maken kamp in een zijvallei in de tuin van een afgelegen Tibetaans Boeddhistisch klooster.

Dag 7 kloosterkamp naar Pulu 2250m, 2½ uur lopen, 450m stijgen, 300m dalen
Deze dag doen we het rustig aan. We verblijven in een klein dorpje bij een politiepost. Er zijn hier kamers waar we met een beetje goede wil onze intrek kunnen nemen.

dag 8 Pulu-Shilenchaur 2890m, 6½ uur lopen, 1095m stijgen, 400m dalen
Na de politiepost zijn er nog enkele kleinere nederzettingen. De mensen hier zijn geen toeristen gewend en komen wat ruig over. Na een paar uur voorbij aan alle bewoning lopen we door het bos een beetje op en neer naar een mooie kampeerplaats aan de rivier. De vallei wordt nauwer en de wanden steiler. De hoofdvallei gaat door naar het noorden naar het grote dorp Mugu terwijl wij morgen naar rechts afslaan, naar het oosten een vallei in waar het voor paarden al moeilijk wordt verder te gaan. We kijken wel tot hoever de paarden kunnen komen.

dag 9 Shilenchaur-Thajuchaur 4005m, 6 uur lopen, 1280 stijgen, 120 dalen
Soms is een goed pad afwezig en we wringen ons door dicht struikgewas naar boven. Geen wonder dat de paarden het soms moeilijk hebben. In de middag verschijnen de eerste stukken achtergebleven sneeuwresten en hier en daar steken we met de waterschoenen aan een riviertje over. Inmiddels hebben we de paarden achtergelaten en de lasten worden later op de dag door de dragers opgehaald en naar het kamp gebracht. Vlak voor de volgende kampeerplaats komen we op een wat opener plek. Dat geeft meteen zicht op bergen die hoger moeten zijn dan 5000m. We zitten hier op ruim 4000 meter en zijn boven de boomgrens.

dag 10 rustdag acclimatisatiedag
Vandaag is een acclimatisatiedag. We nemen even de tijd om wat meer aan de hoogte te wennen. We kunnen uitslapen en genieten van het mooie zicht op de donkere wanden van de bergen tegenover het kamp met hoog bovenin de kleine witte hanggletsjers.

dag 11 Thajuchaur-Chyargo La 5150m – Takla Khola 3770m, 6½ uur lopen, 1105 m stijgen, 1325 m dalen
Wanneer we op pad gaan is de zon nog niet boven de horizon uit en het is fris. Gelukkig beginnen we meteen aan een korte klim zodat je snel warm bent en in de zon komt. Langzaam maar zeker stijgen we nu in een paar uur naar de pas. Het pad is soms niet al te makkelijk maar met vereende krachten lukt het wel om de lastige passages te nemen. Naarmate we hoger komen zie je meer en meer verschillende toppen boven de bergen uitkomen. De pas wordt gemarkeerd door een rij steenmannen of wel de Lhato. Hier worden de goden vereerd die je veilig over de pas heen leiden. Het is altijd een aandoenlijk ritueel: het ophangen van de gebedsvlaggen, het branden van wierook of jeneverbes, het uitstrooien van gekleurde papiersnippers en het roepen van de berg mantra: Kee kee so so Lagyalo. We hebben het weer gered en beginnen met de mooie afdaling. Aan de voet van de pas vinden we water en het is een mooie gelegenheid om uit te rusten. De keukenploeg heeft soep en thee gemaakt. Dan dalen we verder af, het laatste stuk door een bos. De kampeerplaats bestaat uit kleine open plekken in het bos naast een klein riviertje.

dag 12 Takla Khola-Maksya La 4430m – Chyandi Khola 4480m, 7 uur lopen. 1300 stijgen, 570 m dalen
We hebben nu al een paar dagen geen mensen meer gezien en we bevinden ons in een soort niemandsland met alleen maar de groenbruine heuvels, bergen en gletsjers om je heen. Het zal nog een paar dagen duren voordat we weer op een plek komen waar mensen wonen. Hier ben je alleen met je groep midden in de lege wildernis van de Himalaya. De wereld is hier helemaal voor jou. Vanaf de kampeerplaats in een bosje aan de Taklarivier stijgen we steil omhoog naar een pasje waarna we weer een beetje afdalen in een zijvallei. De laatse paar honderd meter gaan steil naar beneden over een heel stoffig pad. Nadat we de rivier zijn overgestoken beginnen we weer met de klim naar de volgende kampeerplaats. Deze ligt vrij hoog op een mooie vlakke plek met uitzicht op besneeuwde bergen op de grens met Tibet.

dag 13 Chyandi Khola- Yala La 5420m - Pung Kharkha 4640m, 8 uur lopen, 1265 stijgen, 880m dalen
Vanaf de hoge kampeerplaats is het eerste stukje vrij vlak totdat we de rivier zijn overgestoken. Op deze hoogte is het ’s morgens vroeg koud en de randen van de rivier zijn bevroren: uitkijken voor uitglijden dus. Het pad naar de pas is makkelijk en als we bovenop staan hebben we een prachtig uitzicht naar alle kanten. De afdaling verloopt eerst een stukje steil over een puinpad, daarna is het best wel ver naar de volgende kampeerplaats aan de Pung rivier.

dag 14 Pung Kharkha 4400 m– rustdag
Na een paar redelijk zware dagen en met een paar zware dagen in het vooruitzicht, is dit een goede plek om even uit te blazen en je voor te bereiden op de volgende etappes. Tijd om even te wassen, je aantekeningen bij te werken, een boek te lezen of even lekker in alle rust te kletsen met je groepsgenoten.

dag 15 Pung Kharkha –Nyingma Gyanzen La 5580– Pho 4050m, 8,5 uur lopen, 1410m stijgen, 1760m dalen
Vandaag is een cruciale dag. We beklimmen de hoogste pas van deze trek. We staan heel vroeg op om mogelijk slechter weer later op de dag voor te kunnen zijn. Het heeft ook zijn nut om geen haast te hoeven hebben voor de mensen die wat trager gaan. In eerste instantie dalen we ruim 200 meter af langs de rivier. Daar waar het pad afslaat naar rechts en omhoog moeten we een obstakel in de vorm van een groot rotsblok overwinnen. Ook hier geldt: alleen valt het niet mee en samen is het makkelijk te doen. We stijgen nu gestaag over steeds kaler terrein naar een schijnpas. Het laatste stuk gaat zigzaggend omhoog over puinhellingen. Bovenop lonkt een mooie groene vallei naar beneden maar dat is niet de richting die wij opgaan. Ons pad stijgt nu verder langs een rotsgraad naar de echte pas op ongeveer 5580 m. Dit is echt een mooi punt vanwaar je een uitzicht hebt over honderden kilometers bergketens van Far West Nepal tot Annapurna in het centrale deel en naar het noorden toe de bergen van Tibet. Dan beginnen we aan de lange afdaling. Eerst weer een stukje langs de topgraat dan over grote langzaam dalende vlaktes tot op een tussenpas. Vanaf de eerste valse pas tot hier heb je de hele dag het gevoel ergens tussen hemel en aarde te lopen, zo groots en zo weids is het landschap om je heen. Vanaf daar gaat het steiler naar beneden tot in het kleine gehucht Pho. Pho is de eerste permanent bewoonde nederzetting in Inner Dolpo. De kleine huizen met platte daken zijn omringd door velden waarop gewassen als gierst en mais op worden verbouwd. De mensen zijn uiterst vriendelijk en een beetje verbaasd als we er neerstrijken op een vlakke plek net onder het dorp.

dag 16 Pho-Yambur La 4815m – Bhijer 3865m, 8 uur lopen, 1460m stijgen, 1265m dalen
Na 8 dagen in de verlatenheid van dit deel van de Himalaya zijn we nu dus weer in bewoond gebied. Nou ja, bewoond, het volgende wat grotere dorp is nog weer een flinke dagtocht van hier verwijderd. Pho ligt halverwege een grote berghelling. Het pad naar Bhijer daalt eerst af naar 3390 meter om de rivier over te kunnen steken middels een mooie oude houten brug. Daarna begint er weer een stijging van ongeveer 1400 meter naar de volgende pas. Het pad is niet moeilijk en leidt beurtelings over droge hellingen en dan weer door groene rivierbeddingen met mooie bloemen. Gestaag gaat het steeds hoger, nu en dan zigzaggend om het pad niet te steil te laten zijn. Vanaf de pas is het dan weer 1000 meter afdalen. Van verre zie je dan al Bhijer liggen op een prachtige vlakke plek naast een heldere rivier. Wij maken kamp op een vlakke strook aan de overkant van de rivier. Bhijer is een interessant dorp met veel meer huizen dan Pho. Ook hier zijn de mensen vriendelijk en uitnodigend. Er is een klein Bön-klooster en de hoofdlama leidt ons er graag rond.

dag 17 Bhijer - Shyamling Gompa (4180m)vv, 3 uur lopen, 660m stijgen en dalen
Wie wil kan vandaag een rustdag nemen. Met wie zin heeft maken we vandaag in gezelschap van de hoofdlama het uitstapje naar Shyamling Gompa, één van de belangrijkste kloosters van de Bönstroming van het Tibetaans Boeddhisme. Het ligt wat zuidelijker aan de andere klant van een bergrug. In 2015 zagen we hier sporen van een sneeuwluipaard. In november komen van heinde en verre Bön-lama’s om het kleurrijke festival te vieren. Shyamling ligt echt in “the middle of nowhere” in een laagte te midden van hoge bergketens. In de wijde omgeving is er verder geen bewoning.

dag 18  Bhijer – Shey, 8 uur lopen, 1535 meter stijgen, 1035 meter dalen
De doorsteek naar Shey levert weer een lange loopdag op, dus vroeg uit de veren. We steken 5 pasjes over waarvan er twee gepaard gaan met een forse klim. In 2014 zijn op deze route 4 sneeuwluipaarden gezien door onze groep! Onderweg zien we waarschijnlijk wel wat yakkaravanen die onderweg zijn met hout

dag 19 en 20 Shey, kora rond de Cristal Mountain
In het boek “de Sneeuwluipaard” van Peter Matthiesen neemt Shey een belangrijke plaats in. Hier worden de blauwschapen bestudeerd en is de kans op het zien van sneeuwluipaarden groot. Shey is bekend om het fraaie boeddhistische klooster dat ook hier weer helemaal geïsoleerd ligt in een heerlijk berglandschap. Wat we nog niet eerder hebben gedaan is het maken van de heilige rondtocht rondom de Cristal Mountain. De lokale bewoners kunnen dit in één dag volbrengen maar gezien de hoogte kan het zijn dat wij het in 2 dagen gaan doen en dan op een relaxte manier. Een klein stukje experimenteel dus.

dag 21 Shey – Kang La BC, 3 uur lopen, 600 meter stijgen
Vanaf Shey lopen we verder zuidwaarts en we stijgen naar het begin van de Kang La (pas). Aan de basis maken we kamp.  Nog één pas over voordat we de uiteindelijke afdaling kunnen beginnen naar lager gelegen gebieden. Er liggen echter nog hele mooie dagen in het verschiet en vervelen zul je je echt niet.

dag 22 Kang La BC – Kang La – Phoksumdo Khola, 6 uur lopen, 500 meter stijgen, 1500 meter dalen.
Vandaag dus de laatste hoge pas van ongeveer 5300 meter. Het laatste stuk is vrij steil en het gaat moeizaam. Bovenop zie je voor het laatste de oneindige rijen bruingrijze bergketens tot in Tibet met hier en daar grote witte pieken erboven uitstekend. We dalen in eerste instantie af over flinke gruishellingen waarna het dal zich vernauwd tot een smalle kloof. Hierdoor dalen we verder af naar een vallei die er dwars op staat. Naar het zuiden toe heb je een geweldig uitzicht op de witte flanken van de Kanjelaruwa. Op een mooie ruime en grazige plek maken we kamp naast de rivier.

Dag 23 Phoksumdo Khola – Phoksumdo (Ringmo) (3600 m), 6 uur lopen, 400 m stijgen, 600 m dalen.
Dit is één van die dagen dat je je echt kunt verbazen over de schoonheid van het Himalaya landschap. Na even de rivier te hebben gevolgd stijgen we weer langs de steile berghellingen die het Phoksumdo Meer omsluiten. Op ongeveer 400 meter boven het meer krijg je goed zicht op het hele meer. Het is meer dan waarschijnlijk dat je nog nooit zoiets hebt gezien. De verschillende heldere tinten blauw zijn zo intens dat je moeite hebt om te denken dat dit echt is. Dit moet één van de mooiste plekken op aarde zijn. Na een uurtje contouren boven het meer dalen we langs loodrechte rotswanden af en we kamperen dan aan de zuidkant van het meer. Vlakbij ligt het dorpje Ringmo en er is ook weer een Bön klooster dat het bezoeken meer dan waard is.

dag 24 Ringmo rustdag
Voordat we de thuisreis aanvaarden blijven we hier nog één dag om al het moois goed in je te kunnen opnemen. Wie wil kan het klooster bezoeken en we kunnen ook weer eens gebruik maken van wat modernere zaken als wifi! Er zijn wat winkeltjes en een paar lodges.

dag 25 Ringmo – Chepka (2800 m), 7 uur, 800 m stijgen, 1200 m dalen
Vanuit Ringmo stijgen we licht door een mooi bos naar een uitzichtspunt dat zicht geeft op het meer en de enorme waterval die wordt veroorzaakt door de rivier die uit het Phoksumdo meer komt. Dan volgt een steile afdaling naar de bodem van de vallei. We lopen langs een kleine nederzetting en een mooie grote school die met buitenlandse hulp is opgericht. Nadat de rivier van Pungmo zich bij de hoofdrivier de Suli Gad heeft gevoegd. De wandeling vandaag is prachtig. De vallei wordt steeds nauwer en de wanden steiler. Hele stukken loop je naast de rivier op een soms kunstmatig aangelegd pad. Soms is er helemaal geen ruimte tussen de loodrechte rotswanden en de rivier en dat betekent dat het pad dan ergens bovenlangs loopt. De Suli Gad slingert zo door de nauwe vallei omlaag en het pad slingert mee, nu eens langs de linkerkant dan weer rechts steeds de rivier overstekend over mooie meestal houten bruggen. De bomen worden naarmate we lager komen ook steeds groter . Vorig jaar zagen we hier nog een wolf. Chepka is een pleisterplaats met een 4-tal huizen en een mooie kampeerplaats.

dag 26 Chepka – Rupaghat (2100 m), 4 uur, 200 m stijgen, 900 m dalen
Vanaf Chepka wordt het pad wat makkelijker, Langzaam opent het dal zich en er is wat meer plaats voor bewoning en akkers. Vlak voordat de Suli Gad uit komt in de Thulo Beri stuit je op de controlepost van het nationale park Shey/Phoksumdo waar alle permits worden gecontroleerd. Even verderop steek je de grote brug over en weer een paar honderd meter verderop ligt ons kamp op een mooie plak aan een zijriviertje.

dag 27 Rupaghat - Juphal

Het is nu nog een klein stukje naar het dorp Juphal waar een klein vliegveldje is. Langs de heldere en kabbelende rivier lopen we aan de noordzijde naar het punt waar we de rivier weer verlaten en omhoog klimmen naar Juphal. Een paar honderd meter hoger komen we in het dorp en we kunnen in een kamer slapen in de lodge of nog een keer de tent opzetten in de tuin van de lodge.

dag 28 vluchten Juphal – Nepalgunj – Kathmandu
Deze ochtend vliegen we terug van Juphal naar Nepalgunj en
van Nepalganj vliegen we naar Kathmandu. Vandaag ook weer een grote overgang: de laatste weken ben je gewend geraakt aan de kou. De eerste vlucht duurt ongeveer 25 minuten en aansluitend de vlucht naar Kathmandu van ongeveer 50 minuten. Dit is altijd een  merkwaardige en gedenkwaardige dag: iedereen is alleen met zijn/haar gedachten en gemengde gevoelens. Als onder je het hooggebergte langzaam maar zeker plaatsmaakt voor de lagere gedeeltes van Nepal ben je blij weer terug te keren naar enige luxe van het westers bestaan, terwijl je tegelijkertijd weet dat je dit vredige, harmonieuze en onaardse bestaan achter je laat. Drie weken lang heb je geen machine of auto gehoord en er was geen haast.
Als je uit het vliegtuig stapt is het ineens 20 graden warmer: fleecejack uit, bergschoenen uit, paarden- karren, motorrickshaws, bussen en fietstaxi`s: de terugreis naar de snellere tijd is begonnen.

Dag 29 Kathmandu verblijf
Kathmandu verblijf   Het is zeker wennen aan de drukte en het lawaai van Kathmandu na dit lange verblijf in de stilte. Tijd voor een terrasje, een boek of souvenirs…

dag 30 en 31 Kathmandu

’s Avonds vertrek uit Kathmandu, de volgende dag (dag 30) komen we aan in Amsterdam.

Bookmark and Share
WANDELVAKANTIES, TREKTOCHTEN EN EXPEDITIES
HT Wandelreizen | Ten Have 13 | 7983 KD Wapse | tel. 0522-241146 | email: info@htwandelreizen.nl

Website door Zaphyrion SitemapPrivacyverklaring
htwandelreizen.nl maakt gebruik van cookies. Met cookies wordt de website persoonlijker en gebruiksvriendelijker.Akkoord